CAPITOLUL 5. REFERINȚA
SINCRONICĂ
5.2. Ceramica arealelor
periferice
[p. 81]
5.2.8. Ceramica arhaică
în mediu roman
Ne vom întoarce la Dunăre, pentru a analiza, pe
scurt, două loturi ceramice care, deși aflate pe teritoriul Imperiului, sunt
străine, într-un fel sau altul, culturii romane.
În primul caz este vorba despre stranietatea culturală.
Lotul ales, provenit de la Capidava, este de departe cea mai mare
colecție de ceramică lucrată cu mâna dintr-un sit roman[51].
Colecția cuprinde 12 piese, din care 10 întregi, din care două lucrate la roata
lentă (considerată atipică pentru cultura romană târzie), provenite dintr-un
complex închis, respectiv porticul Corpului de Gardă (transformat evident în
depozit), alături de sute de piese tipice lumii romane (și ele în bună stare de
conservare), mai ales de transport și stocare produse. Este depozitul de
alimente al unei trupe de limitanei, distrus (și îngropat sub dărâmături până
la descoperire, în anii 90) cel mai târziu în timpul Sofiei (565-578)[52].
Că trupa era compusă și din soldați cu o integrare precară în civilizația
romană este un loc comun; că finanțele statului roman erau tot mai șubrede,
lăsând trupele mai ales cele de limitanei să se descurce, este iarăși
bine știut. Iată că soldații au făcut și oale chestiune care apropie dramatic
garnizoana de locuitorii de dincolo de Dunăre și marchează decăderea
generalizată a Imperiului, odată cu toată lumea din jur.
Să analizăm cele 6 grupe de ceramică, așa cum au rezultat
din confruntarea morfologică (Anexe, p.
147-150), pe tabelele de înseriere analogică relativă (Anexe, p. 269-291):
- la poziția 349, grupa Capidava 1 (cea
mai reprezentativă numeric, respectiv 4 piese) este analoagă grupei 6 de la
Garvăn (lotul care urmează a fi analizat), cât și mediei de la Vadu Anei
(analogie îndepărtată); la poziția
1014 (pe a doua serie analogică), grupa 1 revine în compania altei grupe de
la Garvăn, chiar grupa 1, și a unei grupe de la Vadu Codrii; analogia cu Soldat
Ghivan este îndepărtată și nu va fi luată în considerație;
- grupa 2b Capidava (poziția 413) are analogie numai
la Codân (ceramică lucrată cu mâna); grupa slavă 26a nu are reprezentanți decât
la Codân;
- grupa 3a Capidava (poziția 1036) are analogie
numai în grupa 10 Budureasca; în prima serie analogică, la poziția 538, grupa intră într-un
complex analogic cu grupe de la Locusteni și Străulești; nici una dintre
analogii nu este suficient de strânsă pentru a fi declarată, însă complexul
analogic este suficient de explicit asupra zonei culturale unde ar trebui
căutate originile grupei;
- grupele 2a, 3b și 4 de
la Capidava nu au analogii relative; analogia absolută nu a oferit mult mai mult, respectiv o singură analogie
pentru grupa 3b, respectiv un vas din necropola de la Sărata Monteoru[53].
Acestor analogii li se pot adăuga încă câteva, mai
îndepărtate, realizate cu mai multă vreme în urmă (v. Anexe, p. 150), cu un filtru
mai larg pentru analogiile automate (sau absolute). Se adaugă două piese de la
Dulceanca și una din Slovacia pentru grupa 1, un alt exemplar de la Dulceanca
pentru grupa 2b, piese de la Locusteni (ceramică lucrată cu mâna), Dulceanca,
Străulești (ceramică lucrată la roată), Bacău pentru grupa 3a. Integrarea
lotului în ansamblul studiat este de numai 50% (inferior loturilor romane
timpurii dar superior loturilor romane târzii). Nu știm însă mare lucru.
Analogiile insistente ale grupei 1 cu grupe de la Garvăn ne lămurește numai în
legătură cu acesta din urmă. Sunt făcute câteva opțiuni în Moldova și Muntenia,
dar surprinzător nu în mediul Penkovka, nu în Ucraina și Polonia (cu excepția
unei anchete mai vechi, în alte condiții). Am convingerea că dacă am
[p. 82]
cunoaște ceramica
tradițională dobrogeană am înțelege mult mai mult. Este de menționat că o parte
a acestei ceramici este realizată cu pastă conținând cioburi pisate (respectiv
vasul din grupa 3b, cel cu opțiunea la Sărata...). Ar fi iarăși de arătat că
de o fi doar o coincidență, tot atenți ar trebui să fim analogiile cele mai
apropiate sunt fie cu situri contemporane, din Muntenia și Moldova, fie cu
Garvăn, care îi succede, în același areal geografic. Dacă am traduce aceste
analogii în limbaj istoric, am spune că limitaneii sunt recrutați din
teritoriile din fața garnizoanei și nu de la distanțe mari. O a doua concluzie
istorică este că Imperiul a pierit, limitaneii nu; aceasta este mai degrabă
o metaforă, dar nu exclud apropierea în termeni reali de adevărul istoric.
MAI DEPARTE ceramica de la Garvăn-Popina
[51] Există mult mai multă ceramică lucrată cu mâna
descoperită în situri romane decât se crede sau se recunoaște (din nefericire!
fiindcă săpătorii de epocă romană desconsideră problema). Cineva a făcut totuși
un inventar al problemei (OPRIȘ 2000,
capitolul II.4.2., p. 105-133; deși teza nu este deocamdată publicată, sunt
posesorul unei copii, prin bunăvoința autorului, căruia îi mulțumesc pe această
cale). Doar de plăcerea enumerării, localitățile se numesc Aegyssus, Cerna,
Beroe, Callatis, Dervent, Dinogetia, Histria, Halmyris, Niculițel, Ovidiu,
Sacidava, Sinoe, Tomis, Topraichioi, Tropaeum, Valul lui Traian. Chestiunea
este prea serioasă pentru a fi tratată într-o notă și va trebui să aștepte un
studiu.
[52] Materialul numismatic care însoțește depozitul provine
de la Justinian, Justin II și Sofia (OPRIȘ
2000, p. 31).
[53] TEODOR D. 1994, fig. 3/2.